Engasjerte ungdommer og unge ledere fra årets akedag på Griser`n.
Visste du at Norges Svømmeforbund tilbyr en spennende utdanning spesielt rettet mot unge ledere?
Hvert år har vi i Lambertseter Svømmeklubb hatt med flere av våre instruktører på Lederkurset for ungdom. Kurset gir deg verktøy og den kompetansen du trenger for å løse ulike oppgaver som ressursperson samt om lederrollen man kan ha som instruktør i klubben.
Spennende kompetanse
Kurset består av to samlinger hvor det i tillegg er lagt opp til praksis i klubben imellom de to samlingene. Deltakere fra Lambertseter Svømmeklubb mener alle at dette er et veldig spennende tilbud med mye ny læring. I år er det Ingvild Lunde, Frida Lykke Hagen og Julia Holtsmark som er med fra klubben vår.
Hvorfor delta på lederkurs for ungdom?
Alle de tre unge damene fra Lambertseter kan anbefale kurset videre.
– Jeg meldte meg først og fremst på kurset fordi jeg syntes det hørtes morsomt ut og noe jeg kunne bruke videre som instruktør. Det er et utrolig morsomt og lærerikt kurs, der du møter andre unge mennesker som har lyst til å utvikle seg som instruktør og som leder, forteller Frida.
-Ved å delta på samlingene blir man mer bevisst over sin egen rolle, hvordan man kan forbedre seg som leder og hva det innebærer å være en god leder. I tillegg vil man også lære konkrete tips som er med på å gjøre vanskelige situasjoner ved jobben lettere, ved å håndtere de på en god måte, legger Julia til.
Hva slags type lærdom sitter du igjen med?
-Jeg lærte mer om mine evner og styrker i lederrollen og hvordan jeg kan være en ressurs. Jeg lærte også mer om kommunikasjon, og hva det å være en rollemodell faktisk innebærer, sier Ingvild.
Det å utvikle seg som rollemodell overfor barna er noe som Frida også har blitt inspirert av og kan ta med seg aktivt videre.
-Jeg har lært mye om det å være en rollemodell for barna og hvorfor det er viktig å stå frem som et godt eksempel. Vi lærte også om hvordan få frem budskapet i en beskjed på mest mulig måte. Dette har vært veldig nyttig, slik at barna enkelt får med seg det som blir sagt og man får mer tid til svømmingen og de gøye aktivitetene sier Frida.
Hvordan bruke kompetansen videre?
-Videre som instruktør har jeg allerede brukt flere av metodene vi lærte, blant annet hvordan man kan snakke om følelser blant barn ved hjelp av assosiasjoner. Dette er med på å skape et mer åpent forhold mellom instruktøren og barna, som gjør at de også stoler mer på deg. I tillegg til dette kommer jeg til å fortsette å bruke det jeg lærte videre i utviklingen av min rolle som instruktør, og som representant for Lambertseter Svømmeklubb, legger Julia til.
-Når man går i dybden, som vi gjorde under kurset, blir man mer bevisst på ting man kanskje ikke tenkte så nøye over før, og jeg har det hele tiden i bakhodet. Det å være mer bevisst på hva og hvorfor man gjør det man gjør, og klarer å reflektere over det, er et kjempegodt verktøy. Jeg kommer til å bruke det jeg har lært videre i arbeidet som instruktør og i lederrollen, sier Ingvild.
-Det ligger alltid i baktankene når jeg er på jobb. Har tenkt mye over og jobbet mye med hvordan jeg formidler best mulig og er et best mulig forbilde for barna jeg har på kurs. Har også hatt et større fokus på fellesskap og at alle skal være med på kurset, avslutter Frida.
Det er svært hyggelig å høre at alle de tre deltakerne fra Lambertseter Svømmeklubb sitter igjen med ny kompetanse som de veldig enkelt kan benytte direkte i den rollen de har i klubben i dag. De er nå motiverte av helt nye måter og tenke på og det å være bevist på hvordan man jobber i kurssituasjoner, overfor foreldre, ungdom og barn.
Høres dette interessant ut? Det synes vært fall vi? Du kan også lese mer om kurset via linkene under: